onsdag 16 maj 2012

Vårt zoo - bloggutmaning

Det fanns ju ett helt zoo hemma, utöver de två coola levande katterna. 

Överst kuddar i form av katt och hund i fräck design. Katten minns jag inte var vi köpte den, men hunden minns jag mycket väl. Det var i en sunkig källare i Gamla Stan. Vi såg den en helg, men köpte den inte. Sedan fick vi ånger, ni vet, och gick tillbaka helgen efter. Då var hunden försvunnen så vi bad ägaren leta och slå en signal om den dök upp. Butiken är väldigt rörig, så det tog sin tid. Men en dag ringde han och sa att han hittat den. Prisfrågan kom upp, vi hade ju visat oss väldigt angelägna och här fanns det ju chans att bli prissatt efter känslorna. Men han var snäll så vi fick den för 40 kr. 

Här kommer ett bildsvep på resten av djuren:

Speldosa
Glasfågel
Uppstoppad grävling
Picknickgris
Teakapa
Fin Pudel från Berlin
Sigill
Skohorn
Keramikhund
Handdocka



Tore Borgkatt
Ugglefat
Teakbjörn av Arne Tjomsland - hittade info här: Fuglen

Original design by Arne Tjomsland who was Norways leading souvenir designer from the 1950's to the late 1960s. Tjomsland's artistic style is characterised by soft structural lines and minimal detailing on his creations. He received a Gold medal in the 1957 Deutsche Handwerksmesse, München and a Silver medal in the 1960 Triennale di Milano. Tjomsland figures have been displayed in the US, Canada and Japan. ———— Arne Tjomsland was the leading designer of souvenirs made from wood and whale tooth in the 1950’s and 60’s. His works are characterised by remarkably high stylization and a soft, restrained line. Tjomsland started making souvenir figurines in wood in 1954. His first figure was a polar bear in teak. Demand became so great that the producer, Hiorth & .stlyngen, eventually serialised production. Tjomsland figures were on display at the exhibition Design in Scandinavia in the U.S. and Canada between the years 1954-1957. From 1957 he was artistic director for Goodwill Products which produced Tjomsland’s figures in both wood and whale tooth. Tjomsland mostly designed motives from the Scandinavian fauna, as well as Eskimos and Vikings.
Crazy fågel
Spargris



Bronsuggla från Paris
Saftkanna
Katt
Ekorre, en av mina första leksaker



Katthängare
Grodtelefon

Väggfat

Uppdaterar med några djur från landet:






 Ugglorna är gjorda av en släkting, min sambos morfar.


20 kommentarer:

  1. En hel del djur var det. Undrar om din isbjörn i teak är likadan som min? Är den märkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mätte min isbjörn och den är 24,5 cm från nos till bakben.

      Radera
  2. Hej!
    Vad roligt med hunden, jag har en precis likadan som min man hade som barn!
    Trevlig blogg du har!
    http://www.loppisletaren.blogspot.se/2009/10/70-tals-hund.html

    SvaraRadera
  3. Ojoj! Det där var ju ett jättezoo. Den lilla picknickgrisen är ju bara för söt. Liksom den första leksaken. Urcharmig!

    SvaraRadera
  4. Oj, vad "djuriskt" du har hemma!! Om man får yttra sig tre favoriter bland allt roliga och fina så säger jag: skohornet, väggplattan och den förnöjdsamma ToreBorg-katten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Skohornet gillar jag med, skelningen är fin.

      Radera
  5. Oj oj så många djur. Jag kunde knappt skrapa ihop till ett inlägg.

    SvaraRadera
  6. Ha ha! Underbart inlägg! :)

    SvaraRadera
  7. Tore Borgs djur är fina, det är många av bloggarna som har såna har jag konstaterat, även vi, några ugglor. En annan favo är ju Picknick-grisen, vi har en i gult och en mindre ljusblå, de kom inte heller med på bilderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tore är väl bara poppis hos oss bloggloppare.

      Radera
  8. gillade katt- och hundkuddarna överst. annars har jag inte mycket till övers för djurfigurer så jag deltog inte i utmaningen.

    SvaraRadera
  9. Love the blue cat, the pig and the frog!!!

    SvaraRadera
  10. Skohornet och den blå kissen var supercharmiga! Och det är visst inte bara jag som har en hel del krabater där hemma... ;)

    SvaraRadera